Wymiana opon

Decyzja o wymianie opon nie należy do ulubionych czynności właścicieli pojazdów. Zazwyczaj wiąże się ona z koniecznością zakupu nowego kompletu ogumienia, a taki wydatek nie jest mile widziany w założeniach domowego budżetu. Może więc warto odłożyć myśl o wymianie na później i spróbować przejeździć jeszcze jeden sezon? Sprawdźmy jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, by móc pewnie i bezpiecznie poruszać się samochodem.

Jak zbudowana jest opona?

W zależności od rodzaju samochodu i wielkości kół wydatek związany z zakupem nowego kompletu opon może wynieść od kilkuset złotych do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy. Nie będziemy się dziś skupiać na oponach dedykowanych do specjalnych zastosowań, takich jak na przykład maszyny budowlane, nie poruszymy też tematu opon do samochodów sportowych, czy też choćby okazjonalnie użytkowanych na torze. Te podlegają własnym wymogom, które wpływają nie tylko na bezpieczeństwo osób podróżujących, ale też na efektywność działania. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym, a więc najczęściej stosowanym oponom do samochodów osobowych, a zaczniemy od krótkiego omówienia budowy opony. Jest ono niezbędne, by w pełni zrozumieć procesy zachodzące w tej, tylko na pozór prostej konstrukcji.

To, co widzimy już na pierwszy rzut oka to bieżnik. Znajduje się on na czole opony, a jego zadaniem jest zapewnienie właściwej trakcji poprzez zagwarantowanie właściwego poziomu przyczepności. Kształt bieżnika jest różny dla poszczególnych producentów, różni się też w obrębie gamy modelowej. Projektanci stale pracują nad opracowaniem wzoru, który połączy odpowiednie właściwości jezdne z poprawnym odprowadzaniem wody i możliwie krótką drogą hamowania, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego poziomu hałasu i wysokiego komfortu. Pod bieżnikiem znajdziemy opasanie i warstwy usztywniające, a jeszcze głębiej znajduje się osnowa opony. Przyjrzyjmy się oponie z boku. Bieżnik płynnie przechodzi w bark, czyli część krawędziową, której zadaniem jest utrzymanie stabilności opony oraz niwelowanie jej odkształceń podczas pokonywania zakrętów. Bark łączy bieżnik ze ścianą boczną, która w części dolnej kończy się stopką. Jest to element bezpośrednio przylegający do felgi i odpowiednio wzmocniony drutówką.

Nie tylko bieżnik!

Powyższy, mocno uproszczony opis budowy opony jasno pokazuje, że mamy do czynienia z czymś więcej niż prostym w budowie gumowym balonem. Do produkcji ogumienia wykorzystuje się kilku rodzajów specjalistycznych mieszanek gumowych, z których każda ma inne przeznaczenie. Równie istotnymi elementami budowy jest stalowy kord i opasanie, których podstawowym celem jest wzmocnienie konstrukcji. Każdy z tych elementów z czasem ulega zużyciu. 

Najbardziej widoczne jest zużycie bieżnika i najczęściej to właśnie w ten sposób oceniamy kondycję ogumienia. Ważne są jednak także te elementy, które trudno ocenić gołym okiem. Guma traci swoje właściwości, stalowe oploty ulegają zniszczeniu, a to sprawia, że nawet opona w pozornie dobrej kondycji, z bieżnikiem o dopuszczalnej głębokości, w rzeczywistości nie nadaje się do dalszego użytkowania, a właściciel pojazdu powinien jak najszybciej znaleźć sklep z tanimi oponami. Czas jest zabójczy, a za wartość krytyczną uznaje się okres 10 lat. Pamiętajmy jednak, że wszystko zależy od stylu jazdy, nawierzchni, po jakiej się poruszamy, a nawet od sposobu przechowywania opon — niekiedy ten okres może ulegać znacznemu skróceniu. Nie odkładajmy wymiany opon. Nie warto!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here