Oświetlenie LED samochodowe

Branża motoryzacyjna rozwija się zaskakująco szybko i cały czas przynosi nam nowe produkty. Ksenony i diody LED, które do niedawna były dostępne tylko w samochodach wysokiej klasy, są udostępniane coraz większej liczbie kierowców. Jakie są wady i zalety tych technologii?

Ksenony i oświetlenie LED samochodowe są o wiele bardziej wydajne niż lampy halogenowe i zapewniają dużo lepsze oświetlenie ulicy. Obie technologie mają zalety i wady. Ksenony nie mają konkurencji pod względem mocy wytwarzanego światła, ale mogą wymagać dokonania dodatkowych instalacji w samochodzie. Diody LED są wyjątkowo trwałe i wielu ekspertów postrzega je jako przyszłość przemysłu motoryzacyjnego.

Lampy ksenonowe

Ksenony są obecne w świecie motoryzacyjnym już od ponad 20 lat. Kiedy porównamy je z  jedynymi z ówczesnych konkurentów – lampami halogenowymi – okazuje się, że są one technologicznie o wiele bardziej zaawansowane, co oczywiście można zauważyć podczas pracy. Różnica jest oczywiście widoczna także w cenie.

Jak można się domyślić po nazwie, lampa ksenonowa to nie tylko żarówka, ale także gazowe źródło światła. Powstaje w łuku, który jest rozciągnięty między dwiema elektrodami w bańce wypełnionej ksenonem gazu szlachetnego. Światło, które powstaje w taki sposób, ma kolor podobny do słońca, a jego prąd jest nawet dwa razy silniejszy niż w przypadku dobrze znanych halogenów. Żywotność ksenonu wynosi około 3000 godzin.

Niestety ksenon ma jeszcze jedną wadę oprócz kosztów produkcji: do uruchomienia lampy wymagane jest wysokie napięcie 25 000 V, a do jej utrzymania potrzeba kilkudziesięciu woltów. Napięcie nie może być dostarczane przez akumulator, dlatego większość lamp ksenonowych wymaga zainstalowania specjalnego zapłonnika, co dodatkowo komplikuje instalację i podnosi cenę.

Wysoka jasność generowanego światła (3200 lm) wymaga również instalacji automatycznych systemów poziomowania i zraszaczy. Producenci próbują rozwiązać ten problem. Najnowsze lampy, takie jak Philips D5S, wytwarzają mniej jasne światło (2000 lm), więc nie wymagają dodatkowych systemów czyszczenia i mogą być zasilane z baterii. Udało im się zainstalować całą elektronikę w uchwycie.

Diody LED

Oświetlenie LED samochodowe (diody elektroluminescencyjne) są znane od ponad wieku, ale zostosowano je znacznie później.

Ten rodzaj oświetlenia charakteryzuje przede wszystkim energooszczędność i trwałość, ale ze względu na jego niską moc od dawna służy wyłącznie do sygnalizacji. Przełom nastąpił na początku nowego tysiąclecia, kiedy został zastosowany dodatkowy luminofor, który pozwolił na uzyskanie diody LED, która miała o wiele większą moc i wytwarzała białe światło.

W przeciwieństwie do halogenów, które marnują dużą część energii w postaci ciepła, óświetlenie LED samochodowe pozwala na przetwarzenie prawie całej energii elektrycznej dostarczanej na światło. Ich ogromnym plusem jest również trwałość – ich żywotność może wynosić 50-100 tysięcy godzin, co często przekracza nawet żywotność samochodu.

Większość producentów posiada w swojej ofercie obecnie samochody z ledowymi światłami do jazdy dziennej. Diody odgrywają w tym ważną rolę i wciąż zyskują popularność, dzięki czemu zostają obniżone koszty ich produkcji. Samochody ze wszystkimi światłami tej technologii są dostępne jedynie w najdroższych salonach, zwykle niedostępnych dla przeciętnego człowieka.

Ksenony, a diody LED

Zarówno ksenon, jak i oświetlenie LED samochodowe wyróżniają się niezwykłą wydajnością energetyczną i wydajnością oświetlenia. Ksenony aktualnie nie mają konkurencji, jeśli chodzi o strumień świetlny. Jednak diody LED są od nich o wiele lepsze pod względem energii i żywotności, zwłaszcza że można je włączać i wyłączać tak często, jak tylko się chce i nie wywiera to wpływu na ich trwałość.

Oświetlenie LED samochodowe daje projektantom oświetlenia więcej możliwości – duża liczba punktów świetlnych pozwala rozmieścić je na różne sposoby, czego nie można zrobić w przypadku pojedynczej lampy. Diody LED zyskują również pod względem czasu potrzebnego do osiągnięcia pełnej jasności, którą osiągają natychmiast po włączeniu, podczas gdy w przypadku ksenonów trwa to około sekundy. Nie wywiera to jednak znaczącego wpływu na komfort korzystania ze świateł przeciętnego kierowcy. Jedyną wadą LED-ów jest to, że ich wymiana w przypadku awarii światła może wymagać wysiłku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here