Najważniejsze środki uszlachetniające w olejach silnikowych

Duża część kierowców coraz częściej decyduje się na ingerencję w skład oleju silnikowego, stosując różnego rodzaju środki uszlachetniające bazową formułę. Czy dzięki takim zabiegom można osiągnąć jakiekolwiek dodatkowe korzyści? Które z preparatów uszlachetniających są najpopularniejsze wśród kierowców? Sprawdźmy.

Ostrożnie z dodatkami

Dodatki uszlachetniające to substancje, których podstawowym zadaniem jest zwiększenie wydajności poszczególnych podzespołów i elementów jednostki napędowej, a także zapewnienie im maksymalnej ochrony przed zużyciem. Choć są one ogólnodostępne na rynku motoryzacyjnym, to jednak należy używać takich dodatków z ostrożnością i wykorzystywać jedynie te preparaty, które są oferowane przez znanych i godnych zaufania producentów.

Obecnie na rynku można dostać środki uszlachetniające o różnej charakterystyce i parametrach. Mogą one m.in. zapewnić większą stabilność termiczną oleju, zmniejszyć tarcie lub skutecznie usuwać nagary oraz inne niebezpieczne dla elementów silnika osady. Dziś blisko 20 proc. objętości wszystkich dostępnych na rynku olejów silnikowych stanowią dodatki uszlachetniające, natomiast pozostałe 80 proc. to mieszaniny baz olejowych.

Olej mineralny a syntetyczny

W olejach mineralnych, które są najczęściej wytworem natury, często pojawia się konieczność wzmocnienia niektórych ich cech, poprzez zastosowanie np. dodatków przeciwzużyciowych, lub ich zniwelowania za pośrednictwem m.in. dodatków przeciwpiennych. W przypadku olejów syntetycznych, będących syntezą etylenu, można już na samym etapie procesu produkcyjnego nadawać takim produktom pewne cechy już w samej bazie olejowej. Stąd zazwyczaj pojawiają się znaczne różnice w pakiecie dodatków pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi.

Najpopularniejsze dodatki uszlachetniające w olejach silnikowych:

  • przeciwzużyciowe – są to środki wzmacniające i pogrubiające trwałość filmu olejowego, które wchodzą w reakcję z metalami i powodują stworzenie powierzchni o niskim współczynniku tarcia; zbyt duża ilość tego dodatku może spowodować wzrost oporów wewnętrznych oleju, natomiast jego niedostatek wpłynie na szybsze zużycie elementów silnika
  • modyfikatory lepkości – są to np. depresatory lub wiskozatory; modyfikatory lepkości to polimery, które umożliwiają stabilizację oleju pod kątem jego lepkości oraz parametrów pracy, wraz ze zmieniającą się temperaturą; nadmiar tego dodatku prowadzi do utraty lepkości oleju oraz zmniejszenia się grubości i trwałości filmu olejowego, natomiast jego niedobór powoduje wzrost lepkości oleju przy niskich temperaturach, a także większe opory pompowania czy też szybsze zużycie silnika, zwłaszcza podczas tzw. zimnych rozruchów
  • dyspersanty – są to środki uszlachetniające wykorzystywane głównie w jednostkach wysokoprężnych; ich zadaniem jest niwelowanie negatywnego oddziaływania cząstek stałych, które odkładają się na dnie miski olejowej oraz w kanałach olejowych; może to prowadzić do zmniejszenia średnicy kanałów olejowych, a tym samym pogorszenia warunków smarowania; niedobór tego środka powoduje zapchanie filtrów wstępnych oraz filtrów oleju, a także ograniczy ilość oleju dostarczanego do węzłów tarcia
  • dodatki przeciwpieniące – powodują zmniejszenie pienienia się, w tym niwelują napięcie powierzchniowe wywołując „pękanie” baniek powietrza; nadmiar tego środka nie powoduje żadnych negatywnych skutków ubocznych, jednak jego niedobór doprowadzi do pienienia się oleju, co znacznie obniży wydajność pompy olejowej, a więc smarowania całej jednostki napędowej;

Autorstwo: Olejesilnikowe-sklep.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here