Merchandising

Merchandising to sztuka ekspozycji towarów i chyba żaden właściciel sklepu nie wyobraża już sobie organizacji przestrzeni dla klientów bez uwzględnienia konkretnych zasad. Celem strategii marketingowej tego rodzaju jest nie tylko ułożenie oferowanych produktów, aby całość prezentowała się estetycznie i zachęcała potencjalnych klientów do odwiedzania punktu handlowego. Najważniejsze jest takie stworzenie ekspozycji, aby ta wywoływała potrzebę zakupową, czego efektem będą jeszcze większe zyski ze sprzedaży. Poznaj podstawowe zasady merchandisingu. 

Pierwsze wrażenie jest zawsze najważniejsze 

Priorytetem jest to, aby zachęcić potencjalnego klienta do wejścia do sklepu. Właśnie dlatego tak ważna jest estetyka tzw. pierwszej strefy oraz witryn sklepowych. W butikach odzieżowych zaleca się prezentacje najnowszych kolekcji i najlepszych egzemplarzy ubrań i w tym celu służą najczęściej manekiny sklepowe. Właśnie one zachęcają do poznania całej oferty sklepu. 

Główne ciągi komunikacyjne 

Korytarze pomiędzy poszczególnymi działami oraz strefy pomiędzy półkami powinny być na tyle szerokie, aby każdy klient mógł swobodnie się poruszać. Co więcej, to właśnie w głównych ciągach komunikacyjnych z reguły ustawia się produkty w specjalnej cenie albo te, które podlegają wyprzedaży. Chodzi przecież o to, aby zostały kupione jak najszybciej. 

Towar na wysokości oczu 

Na najniższych półkach ustawia się produkty w najniższej cenie, na wysokości wzroku przeciętnego klienta te ze średniej “półki cenowej”, zaś towary luksusowe układa się najwyżej. Wszystko po to, aby klient mógł sięgać po produkty, które kupuje najczęściej w sposób komfortowy. 

Strefa kas 

Ile razy zdarzyło Ci się wrzucić coś do koszyka tuż przed samą kasą sklepową? Właśnie o to dokładnie chodzi właścicielowi obiektu handlowego. Przy kasach ustawiane są najczęściej produkty w promocyjnych cenach, niedrogie akcesoria i małe gadżety, które nie są pierwszej potrzeby, ale zachęcają na tyle, aby wartość rachunku znacznie wzrosła. 

Ogólne zasady merchandisingu 

Co ciekawe, w odpowiednim urządzeniu sklepu nierzadko pomagają specjaliści od marketingu. Każda branża, w której działa punkt handlowy rządzi się swoimi prawami i istotne mogą być zupełnie inne aspekty. Bez względu na wszystko, w każdym sklepie powinien być zachowany ład i porządek, a towary muszą być ułożone na półkach w sposób estetyczny. Informacje o promocjach czy specjalnych akcjach rabatowych powinny być wyraźnie widoczne, tak samo zresztą jak ceny poszczególnych produktów.

Sklepy, którym zależy na wysokiej sprzedaży, powinny zachęcać wystrojem, a aranżacja sklepowej wnętrza powinna być zmieniana w każdym sezonie. Co więcej, zawsze warto stosować nowoczesne rozwiązania, które mogą zachęcać klientów do zakupów. Butiki odzieżowe chętnie wykorzystują tzw. aromamarketing, poprzez który w całej przestrzeni sklepowej unosi się charakterystyczny zapach perfum. Wszystkie tego rodzaju działania sprawiają, że obiekt handlowy zyskuje coraz więcej lojalnych klientów i może generować coraz większe zyski.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here