szukanie zaawansowane
Informator medyczny
Dziecko
Toruńskie menu
artykuly (4250)
wywiady społeczeństwo

Zawód oligofrenopedagog

Nietypowe zawody wzbudzają zainteresowanie. Czasami ich nazwy ciężko nawet wymówić. Grunt jednak, aby praca przynosiła satysfakcję. O specyfice zawodu i radości z wykonywanych obowiązków rozmawiamy z Emilią Łukaszewską, która jest... oligofrenopedagogiem.

, Toruń

Emilia Łukaszewska pracuje w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy Nr 26 w Toruniu

cwt: Oligofrenopedagog to bardzo skomplikowana nazwa. Proszę zdradzić, co się pod nią kryje?

Emilia Łukaszewska: Oligofrenopedagog to mój zawód i tytuł, jaki otrzymałam po ukończeniu studiów, a studiowałam pedagogikę ze specjalizacją rewalidacja osób upośledzonych umysłowo. Oligofrenopedagodzy to np. nauczyciele pracujący w szkole specjalnej czy szkole integracyjnej, ale także często osoby pracujące w różnego rodzaju pracowniach czy warsztatach terapii zajęciowej, których uczestnikami są osoby niepełnosprawne intelektualnie.

cwt: Wiemy już, że oligofrenopedagog pracuje z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, ale na czym polega ta praca?

EŁ: Ja pracuję w szkole specjalnej dla uczniów z umiarkowanym lub znacznym stopniem upośledzenia umysłowego oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdzie zajęcia wyglądają inaczej niż w szkołach ogólnodostępnych. Oczywiście prowadzimy dzienniki klasowe, oceniamy uczniów, a na koniec roku rozdajemy świadectwa, ale nie mamy takich przedmiotów, jak biologia, czy geografia. Ja prowadzę zajęcia z funkcjonowania osobistego i społecznego i przysposobienia do pracy oraz zajęcia rewalidacyjne. Z uczniami doskonalę i utrwalam umiejętności z zakresu czytania i pisania oraz umiejętności matematyczne, jakie uczniowie zdobyli w szkole podstawowej i gimnazjum, ale przede wszystkim kładę duży nacisk na umiejętności pozwalające na jak największą niezależność i zaradność życiową. Oczywiście na miarę indywidualnych możliwości. W naszej szkole uczymy przygotowywać posiłki, robić zakupy, korzystać z usług Urzędu Pocztowego, zaznajamiamy uczniów z instytucjami niosącymi pomoc, wychodzimy do kina, teatru, kawiarni, pizzerii. Bardzo wiele uwagi poświęcamy także dbaniu o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą. Dużym zainteresowaniem młodzieży cieszy się zorganizowana w tym roku szkolnym pracownia komputerowa. Dla wielu uczniów szkoła to jedyne miejsce, w którym mogą korzystać z komputera.

zdjęcia: Emilia Łukaszewska

cwt: Zatem lekcje zupełnie odbiegają od tradycyjnego wyobrażenia o szkolnej ławie, zapisanej tablicy i nauczycielu, który wykłada teorię lub odpytuje uczniów?

EŁ: Zdecydowanie. Nasi uczniowie dużo czasu spędzają w szkolnych pracowniach, uczą się szycia ręcznego i maszynowego, pieką, gotują, wykonują drewniane wieszaki, półki, wytwarzają różne przedmioty dekoracyjne, które później sprzedają na szkolnych kiermaszach przedświątecznych. W ten sposób uczą się, że dobrze i dokładnie wykonana praca ma swoją wartość. Ponadto nasi uczniowie jeżdżą na praktyki np. do zakładu ceramicznego, zakładu wytwarzającego akcesoria meblowe oraz zakładu produkującego nasiona, gdzie w zależności od charakteru miejsca zajmują się np. segregowaniem ceramicznych podstawek, śrubek i nakrętek czy nasion.

cwt: Osoby niepełnosprawne, mimo wielu akcji społecznych, nadal mają problem z zatrudnieniem. Czy pracodawcy nie boją się przyjmować uczniów szkoły specjalnej na praktyki, a jeśli tak, to z jakimi obawami się pani spotyka?

EŁ: Przede wszystkim pracodawcy boją się tego, co dla nich nie znane, a obecność osób niepełnosprawnych intelektualnie na otwartym rynku pracy jest przecież wciąż nowością. Nie należy się dziwić tym obawom, ale pokazywać zalety takiej współpracy. Myślę, że najważniejszym zadaniem dla nas w tej chwili jest przełamywanie pewnych schematów myślowych, przede wszystkim przez pokazywanie umiejętności i pozytywnych zachowań naszych uczniów. A warto na pewno, bo po kilku latach współpracy z różnymi zakładami coraz częściej słyszymy, że nasi uczniowie pracują chętnie, z dużym zaangażowaniem i dokładnie.

cwt: Z tego, co pani mówi, osoby niepełnosprawne w większości lubią angażować się w powierzone im zadania, ale czy posiadają jakieś szczególne zdolności, talenty?

EŁ: Osoby niepełnosprawne widzą szczegóły, a to przekłada się na ich pracę. Każda rzecz jest inna, oryginalna, choćby pierwowzór dla wszystkich był ten sam. Nie ma tutaj miejsca na masowość. Inne talenty? Nierzadko sama bywam zaskoczona obserwując na zajęciach tanecznych wyczucie rytmu i pamięć ruchową niektórych uczniów, bądź zdolność ekspresji lub naśladownictwa na zajęciach teatralnych. Zdolności? Z niektórymi nawet nie próbuję konkurować w pływaniu, w kosza też zawsze przegrywam... Nasi uczniowie regularnie wyjeżdżają na różne zawody sportowe przywożąc z nich medale i dyplomy za osiągnięcia w konkretnych dziedzinach sportowych, są nagradzani również na konkursach i przeglądach artystycznych: m.in. teatralnych i plastycznych

cwt: Pani uczniowie to osoby niepowtarzalne i oryginalne, a jaki jest lub jaki powinien być oligofrenopedagog? Jakie cechy liczą się w tym zawodzie?

EŁ: Pewnie moja odpowiedź będzie zaskoczeniem, ale wbrew powszechnej opinii, myślę, że na pierwszym miejscu nie będzie to cierpliwość, a otwartość. Tylko dzięki niej dostrzeżemy możliwości i ograniczenia każdego ucznia, ale też zainteresowania, pasje oraz indywidualne preferencje. A tylko wtedy nasza praca będzie miała sens. Drugą cechą jest bez wątpienia pokora. Uczeń uczy się ode mnie, a ja od niego. W tej relacji to przede wszystkim ja muszę słuchać. I wreszcie cierpliwość - dzięki niej możliwy jest dystans do napotykanych trudności, to ona daje nam siłę na co dzień, a osiągnięcia uczniów - radość i pomysły na następne dni. Musimy zawsze pamiętać, że nasza praca nie jest po prostu „pracą do wykonania", ale przede wszystkim „współpracą", której jakość każdego dnia zależy właśnie od nas.

Rozmawiała: AlEKSANDRA POWIERSKA

 

data publikacji: 2009-05-20

    reklama:

komentuj zostaw komentarz:

temat:

komentarz:



podpis:

przepisz tekst z obrazka w pole poniżej:

komentujkomentarze internautów:

~pedagog
2009-11-06 17:34
* re: Zawód oligofrenopedagog   (+odpowiedz)
Niestety Oligofrenopedagodzy ( pedagodzy specjalni ) zawsze traktują swoich uczniów jak nienormalnych , psychicznie chorych zawsze upokarzają i poniżają ich ! Zawsze mówią tylko i wyłącznie szkoła specjalna !! A ja znam dużo oligofreników , którzy nie dojść , że ukończyli maturę to jeszcze wyższą szkołę, lub nawet 2 kierunki studiów. Uważam, że na APS uczy się nienawiści do tych ludzi Pozdrawiam
~też pedagog
2009-11-06 20:19
* re: re: Zawód oligofrenopedagog  (odpowiedz)
Zawsze... Generalizacja to podstawowy błąd logiczny. Ale coś jest na rzeczy...
~Piotr
2011-02-15 20:05
* re: re: Zawód oligofrenopedagog  (odpowiedz)
jestem pedagogiem specjalnym od lat nastu i nigdy nie traktuję swoich podopiecznych jak ludzi gorszej kategorii... nie wiem, kim jesteś, ale to co tu napisałeś, to się kupy nie trzyma... na APS-ie uczy się nienawiści do ludzi z upośledzeniem umysłowym? chyba "pedagogu" nie zaliczyłeś żadnego roku na APS, jeśli w ogóle dostałeś się tam, stąd Twój komentarz pełen złości i żalu...
~adur
2011-02-17 23:36
* re: re: re: Zawód oligofrenopedagog  (odpowiedz)
Widać, panie pedagogu, że nie dość dokładnie masz pojęcie, jakie standardy musi spełniać oligofrenopedagog. Ja jestem, że tak to ujmę, "świeżo upieczoną" oligofrenopedagożką... i zarówno na studiach, jak i na praktykach tyle było o pozytywnym traktowaniu podmiotu naszej edukacji oraz próbach włączania go w życie społeczne... że chciałabym zobaczyć takiego, co po studiach pracuje tak, jak opisałeś. Co prawda nie studiowałam na APSie, jednak znając osoby stamtąd nigdy nie wysnułabym takiego wniosku. No chyba że mówimy o kursie dwuweekendowym, po którym już można stać się oligofrenopedagogiem. Ale to w ogóle inna sprawa.
~Hanna
2013-06-02 19:53
* re: Zawód oligofrenopedagog   (+odpowiedz)
To bardzo ciężka praca i często nie doceniana.Efekty,,maleńkie" widać po kilku latach. Nauczycieli oligofrenopedagogów cieszy, gdy widząefekty swojej pracy.Jestem właśnie tym nauczycielem.
~bea
2014-09-19 11:29
* re: Zawód oligofrenopedagog   (+odpowiedz)
Gdzie można ten kierunek studiować
polecamy...

polecamy

Klub Muzyczny Lizard King
Kopernika 3
87-100 Toruń
056 621-02-34

więcej informacji...

reklamy

uniwersytety Studiuj w Anglii lub Walii.
Studia w Anglii Doradztwo przy wyborze uniwersytetów: University of Bedfordshire, University of Derby, University of South Wales, University of Wolverhampton, University of Worcester


poczytaj...
reklama

© Co w Toruniu? 2014 - portal miasta Toruń
obserwuj nas: